Luni, 16 februarie 2015, a avut loc deschiderea Muzeului Căilor Ferate, cu ocazia reamenajării expoziției sale. Evenimentul a cuprins o slujbă de sfințire a muzeului, evocarea momentului istoric „16 februarie 1933”, prezentarea muzeului, precum și vizionarea filmului „Muzeul CFR – Tezaur de istorie, cultură și tehnică ferviară”.
Pentru prima dată, Muzeul CFR a fost deschis în zona stadionului Giulești la 10 iunie 1939. Grav avariat de bombardamentele din aprilie 1944, muzeul a fost închis și redeschis în actualul sediu în 1953. Fiind puternic sovietizat și reflectând mai mult lupta de clasă, muzeul se închide în 1960. Muzeul CFR a fost reamenajat și deschis publicului în același sediu la 31 octombrie 1969 cu ocazia aniversării liniei ferate Bucureşti-Filaret-Giurgiu. Odată cu trecerea timpului, muzeul a suferit modificări care, de cele mai multe ori, au impus restrângeri ale spațiilor de expunere.
La începutul anilor ’90, lucrările la stația de metrou „Gara de Nord” duc la o nouă restrângere a acestui muzeu. În 1991 se demolează mica hală ce adăpostea garnitura „Călugareni” și exponatele se mută în celelalte săli sau se conservă în depou.
În urmă cu 10 ani, la înființarea CENAFER, Muzeul CFR mai avea un singur salariat, iar obiectele de inventar erau prezentate fără o logică feroviară. Multe piese vechi erau ținute în magazie, în condiții improprii și nu puteau fi văzute de public. Clădirea era întunecoasă și neprimitoare, iar puținii vizitatori erau dezorientați printre cele câteva exponate ce odinioară au aparținut vreunui vehicul feroviar sau vreunei instalații feroviare. Vitrinele de expunere erau diferite și nu erau stabile, nu aveau instalație de iluminare și nu puneau în valoare exponatul, iar Muzeul CFR nu era cunoscut publicului larg.
O dată cu preluarea muzeului de către CENAFER, au început și reamenajările. S-au refăcut textele exponatelor, acestea fiind expuse în ordine logică. Instructorii CENAFER au dat un nou aspect acestui muzeu, aducându-l cât mai aproape de realitatea feroviară.
Anul 2010 este anul de cotitură pentru soarta muzeului. Începând chiar cu 1 ianuarie se demarează cu adevărat reamenajările acestui muzeu. Se discută, se realizează planuri, schițe, proiecte de reamenajare împreună cu arhitecți, feroviari și modeliști feroviari. Lucrările demarează cu înlocuirea ferestrelor deteriorate și cu unele reparații. Ulterior, se reface instalația electrică din sala nr. 3, se zugrăvește și se șlefuiește marmura de pe podea pentru a se da un aspect curat sălii. Totodată, se întocmește cel mai ambițios proiect de construcție a unei diorame feroviare și se demarează lucrările. Diorama este realizată la scara standard 1:87.
În luna decembrie 2011 se inaugurează diorama, aceasta fiind cea mai mare dioramă feroviară din România, moment după care numărul de vizitatori a crescut de zeci de ori fiind totodată și principalul punct de atracție al muzeului.
Programul de transformare al Muzeului CFR continuă prin achiziționarea de vitrine noi, pentru punerea mai bine în valoare a exponatelor, în special machetele de locomotive și vagoane existente la scara 1:20. Aceste machete realizate în anii ’50 și ’60 se restaurează complet și devin tot mai atractive pentru vizitatori.
De când muzeul este în subordinea CENAFER, activitatea muzeului a început să fie cunoscută și în afara sa. Astfel, muzeul a organizat numeroase aniversări în afara sediului său. Muzeul a contribuit la aniversarea depoului Petroșani în 2012, a participat cu numeroase exponate la expozițiile temporare organizate pe teme feroviare pe întreg cuprinsul țării și a participat la aniversarea liniei Bumbești-Livezeni.
Toate aceste evenimente au culminat în acest an cu aniversarea a 75 de ani de existență a muzeului când, timp de o săptămână, muzeul a fost gazda a numeroase evenimente culturale ce au promovat istoria feroviară și calea ferată din România. Cu ocazia acestui eveniment au fost readuse în curtea muzeului două locomotive de cale îngustă, a fost refăcut aspectul exterior al clădirii, a fost realizată o linie provizorie de cale îngustă pe care a circulat un tren de cale îngustă cu abur spre deliciul vizitatorilor, a fost organizat Salonul Național de Modelism ediția I, a fost organizată o expoziție de material rulant în Gara de Nord care a cuprins numeroase locomotive cu abur, automotoare și vehicule feroviare noi, au avut loc zilnic simpozioane și prezentări pe tematică feroviară, a fost aniversată linia București-Videle și Podul Prieteniei Giurgiu-Ruse, precum și altele.
O dată cu restrângerea activității feroviare din unele depouri, Muzeul CFR are în perspectivă și amenajarea unui muzeu în aer liber care va reuni exponatele sale. Astăzi, aceste exponate sunt păstrate pe întreg cuprinsul țării în depouri, vizitarea acestora fiind mai anevoioasă decât dacă ar fi reunite într-o singură locație.
Redacția Redescoperă Istoria îi mulțumește pe această cale domnului Mircea Dorobanțu, directorul Muzeului CFR, pentru sprijinul acordat documentării acestui articol.
Mihăiță ENACHE