La 33 de ani de la lansarea primului avion de linie fabricat în România, ROMBAC 1-11, un grup de pasionați ai aviației a lansat o petiție pentru salvarea a acestui avion.

0438991

Avionul ROMBAC 1-11 YR-BRA pe aeroportul Heathrow din Marea Britanie în martie 1986
Foto: Frank C. Duarte Jr./airliners.net

„Locul lui este într-un muzeu, așa cum toate țările care își respectă trecutul țin la exemplarele cu valoare istorică, și nu în aer liber, afectat de ploaie, zăpadă sau caniculă! Suntem convinși că vom avea atât susținerea celor care au lucrat la fabricarea avionului aici, în România, cât și a pasionaților de aviație!”, se arată în textul petiției.

YR-BRA-Rollout-27-Aug-1982-Baneasa-BAe-Sys-via-Brooklands

Prezentarea oficială a avionului ROMBAC 1-11 YR-BRA pe aeroportul Băneasa, București, 27 august 1982
Foto: aeronews.ro

Primul avion ROMBAC 1-11 a ieșit pe porțile Întreprinderii de Avioane Bucureşti – Băneasa pe 27 august 1982. Aeronava, înmatriculată YR-BRA, scria o pagină importantă în istoria aviației românești: la vremea respectivă, România a fost una dintre puținele țări din blocul socialist care a fabricat avione de pasageri. Cu patru ani înainte, în timpul vizitei lui Ceaușescu din 1978 în Marea Britanie, fusese semnat acordul privind construirea sub licență britanică a avionului BAC 1-11 sub numele ROMBAC. Inițial, proiectul prevedea construirea unui număr de 80 de aeronave, însă, până în 1990, au fost realizate doar nouă avioane, iar alte două se aflau în diverse stadii incipiente de asamblare, ulterior, acestea fiind distruse.

1326288

Avionul ROMBAC 1-11 YR-BRA pe aeroportul Hanover din Germania în anul 1988
Foto: Olaf Juergensmeier/airliners.net

Avionul ROMBAC 1-11 era un avion echipat cu două turboreactoare cu dublu flux Rolls-Royce RB.163 Spey Mk 512-14DW, capabile de o forță de împingere de circa 6.000 kgf. Suporta o greutate maximă de 47.400 kgf la decolare și putea transporta, cu viteza de 870 km/h şi autonomie aproape 3.500 km, până la 119 pasageri cu un echipaj de doi piloți.

YR-BRA-TAROM-ROMBAC-1-11-Series-560_PlanespottersNet_330381

Avionul ROMBAC 1-11 YR-BRA pe aeroportul Heathrow din Marea Britanie în octombrie 1989
Foto: Stephen Duquemin/planespotters.net

Primul zbor al unui apa­­rat ROMBAC 1-11 (înmatriculat YR-BRA) a avut loc la 18 septembrie 1982, în pre­zenţa lui Nicolae Ceauşescu. Zborul inaugural cu pasageri al avionului ROMBAC 1-11 (YR-BRA) a avut loc la 28 ianuarie 1983, pe ruta București–Timișoara, iar prima cursă externă a acestui aparat a fost efectuată la 23 martie 1983, pe ruta București-Londra. Cel de-al no­uălea aparat ROMBAC 1-11 (YR-BRI) a zbu­rat pentru prima dată în aprilie 1989, iar doi ani mai târziu a intrat în do­ta­rea companiei ROMAVIA.

Din păcate, avionul ROMBAC 1-11 nu s-a bucurat de prea mult succes. Astfel, după 1989, restricțiile legate de zgomotul produs de motoare s-au înăsprit, ducând la retragerea treptată a acestor avioane din serviciul comercial. Aeronava YR-BRA a ieșit din flota TAROM pe 30 aprilie 1991 și a fost închiriată companiei Aero Asia, ajungând să zboare în țări unde restricțiile legate de poluarea fonică erau mai relaxate. Aceeași soartă a avut-o întreaga flotă de avioane ROMBAC. În urmă cu cinci ani, două avioane ROMBAC (încă) efectuau zboruri charter pentru turişti, în Egipt. De-a lungul exploatării sale, indiferent de țara în care a operat, niciun avion ROMBAC nu a fost implicat în accidente aviatice.

86839_1286136131

Avionul ROMBAC 1-11 YR-BRA (înmatriculat AP-BFC) pe aeroportul Henri Coanda din București în octombrie 2010
Foto: George B./jetphotos.net

Avionul ROMBAC 1-11 YR-BRA, înmatriculat între timp AP-BFC se află pe aeroportul Henri Coandă din București, în apropierea hangarului tehnic TAROM, fiind folosit de Inspectoratul pentru Situații de Urgență și pompieri pentru simularea unor situații de urgență cum ar fi stingerea incendiilor, scoaterea unor persoane blocate în avioane etc. Ultima simulare a avut loc în urmă cu trei ani, pe aeroportul Otopeni.

Astăzi, avionul ROMBAC 1-11 se află „într-o stare jalnică, mai ales dacă ne gândim la importanța avută pentru aviația română, precum și la strălucirea de odinioară”, se menționează în descrierea petiției.

„Dacă sunteți de acord cu demersul nostru, SEMNAȚI ACEASTĂ PETIȚIE și vom avea grijă să ajungă la persoanele capabile să salveze acest exemplar. Together we can make a difference!” (Împreună facem o diferență!)