Declanșată în zorii zilei de 22 iunie 1941, Operațiunea Barbarossa, campania împotriva Uniunii Sovietice, a adus inițial Wehrmacht-ului o serie de succese, însă pe măsură ce anul se apropia de final, situația a devenit deosebit de grea. Astfel, după o toamnă ploioasă care a transformat drumurile – și așa puține – într-o mocirlă nesfârșită care făcea imposibilă deplasarea, soldații germani au trebuit să se lupte atât cu ninsoarea abudentă, cât și cu gerul năpraznic. În fața acestor schimbări, armata germană era total nepregătită, deși depozitele sale fuseseră aprovizionate cu echipament de iarnă corespunzător. Drama soldaților germanilor a constituit-o imposibilitatea Wehrmacht-ului de a livra acest echipament atât de vital. Puși în fața acestui fapt, soldații au recurs la diferite soluții pentru a rezista temperaturilor care scăzuseră la −30 °C: fie și-au căptușit vestoanele cu ziare, fie și-au confecționat încălțări din paie pentru a nu le degera picioarele. Nici tehnica militară nu a fost ocolită de condițiile meteo extreme de pe teritoriul Uniunii Sovietice. Astfel, motoarele vehiculelor, precum și armele automate ale armatei germane nu funcționau corespunzător, datorită uleiului folosit la ungere care pur și simplu se coagula la temperaturile foarte scăzute.
Un artist talentat: Ernst Krause
În primăvara anului următor, soldații germani care au participat la această campanie de iarnă pe teritoriul Rusiei au fost decorați cu o medalie special creată pentru ei: Winterschlacht im Osten 1941/42 (Ostmedaille), Media Frontului de Est. Instituită pe 26 mai 1942 ca o recunoștere a greutăților îndurate de soldații germani precum și a aliaților lor în timpul iernii dintre anii 1941 și 1942, mai exact în intervalul 15 noiembrie 1941 – 15 aprilie 1942 pe Frontul din Răsărit, Ostmedaille era creația SS-Unterscharfführer-ului Ernst Krause, artist grafic și membru al companiei propagandă a Waffen-ului SS. Născut în 1920 în Republica Cehă, Krause a fost desemnat să realizeze Medalia Frontului de Est datorită talentului său artistic. În anul 1942, în Germania a fost organizată Grosse Deutsche Kunstausstellung (Marea expoziție de artă germană), expoziție la care a participat și Adolf Hitler în persoană. Printre exponate vizionate de către liderul german s-au numărat și cele ale unui tânăr artist și pictor pe nume Ernst Krause, membru al companiei de progandă a Diviziei 1 Blindate SS Leibstandarte SS Adolf Hitler. Plăcut surprins de stilul lui Krause, Führer-ul avea să îi încredințeze acestuia misiunea creării Medaliei Frontului de Est.
O medalie costisitoare
Din punct de vedere constructiv, Ostmedaille era o decorație care se compunea dintr-un bănuț cu dimensiunile de 36 x 40 mm, un inel de prindere și o panglică în culorile roșu, alb și negru. Aversul medaliei era concav, având plasate în partea de sus, imediat după inelul de prindere al panglicii o cască de protecție și o grenadă cu coadă. În centru era plasat un vultur cu aripile pliate ce ținea în gheare zvastica pe fundalul unei ramuri de laur. Reversul medaliei era ușor curbat spre exterior și prezenta în partea de sus cealaltă jumătate a căștii și a grenadei cu coadă, în centru se afla inscripția cu majuscule Winterschlacht im Osten 1941/42, iar sub aceasta o sabie care se încrucișa cu o ramură de laur. Medalia avea culoarea „pistol-metal” obținută prin brunare, cu excepția căștii și a inelului exterior, care erau placate imitând culoarea argintului lustruit. Producția de Ostmedaille a fost costisitoare și a fost realizată de către mai multe companii diferite, care au fabricat medalia din diferite metale, adesea din zinc ori din metale neferoase, acestea ștanțându-și marca de producător pe inelul panglicii, însă cele mai multe dintre Medaliile Frontului de Est nu au fost marcate de producător.
Simbolistica panglicii
Panglica care însoțea Ostmedaille era de culoare roșie ce avea trei linii alb – negru – alb pe centru. Aranjarea culorilor păstra drapelul național german negru, alb și roșu în variante de culoare modificate, dar cu o puternică simbolistică. Astfel, roșu reprezenta sângele vărsat în luptă, albul – iarna/zăpada, iar negrul simboliza amintirea și doliul pentru fiecare camarad căzut. În argoul cazon, interpretarea culorilor panglicii a dus la o serie de porecle pentru decorație.
Continuarea articolului o puteți citi AICI.
Mihăiță ENACHE