Al Doilea Război Mondial a fost cel mai documentat conflict din istorie. Milioane de fotografii, kilometrii de filme și tone întregi de ziare și reviste – toate au fost utilizate pentru ridicarea morarului trupelor celor două tabere angrenate în conflict. Tactica nu era nouă. Încă din anii Primului Război Mondial, presa şi corespondenţii de război atât ai Antantei, cât şi cei din cadrul Puterilor Centrale au fost înregimentate politic, practicând o propagandă fără limită în exagerări. 21 de ani mai târziu, în ajunul celui de-al Doilea Război Mondial, în Germania, presa este înrolată pentru a prezenta efortul de război. Printre cei care au avut ocazia să imortalizeze faimosul blitzkrieg în acțiune s-a numărat și Hans Liska (1907-1984). Absolvent al Școlii de Arte Aplicate din München, Liska a desenat timp de 11 ani (1933-1944) pentru ziarul Berliner Zeitung Illustrirte precum și pentru celebra revistă Signal. Mobilizat în 1939 ca soldat-artist, Hans Liska avea să devină unul dintre cei mai cunoscuți și prolifici desenatori ai Axei din timpul celei de-a doua conflagrații mondiale. Prezent întotdeauna printre soldații din prima linie, Liska și-a pus viața în pericol, luptând cu armele sale: creionul, culorile și blocul de desen. Ce a realizat nu poate fi egalat de nimeni. Asta deoarece desenele sale prezintă drama războiului cu toate implicațiile sale: durere, suferință, disperare, muncă grea, rezistență, simțul datoriei și curaj. În 1942 și în 1944, sub pretextul prezentării opiniei publice a soldaților angrenați pe front, precum și a muncitorilor din fabricile de arme, editura germană Carl Werner din Reichenbach, sponsorizată de compania Junkers Flugzeug und Motorenwerke AG a tipărit două albume cu shițe și ilustrații color ale lui Hans Liska. Cuvinte sunt de prisos pentru a descrie fidel ceea ce conțineau aceste albume, așa că vă las pe dumneavoastră, cititorii acestor rânduri, să descoperiți pas cu pas o parte prea puțin cunoscută a celui mai distrugător război din istorie.
• Campania din Franța

Un avion Ju 52 a fost capabil să se întoarcă acasă în ciuda faptului că avea o pală ruptă a elicei iar un pneu i-a explodat la aterizare

Un bombardier Ju 87 a aterizat în siguranță cu o singură roată și o bucată lungă din vârful aripii lipsă, ca urmare a primirii unei lovituri directe de Flak.
• Campania din Grecia și Creta
• Operațiunea Barbarosa

La marginea unui aerodrom sovietic distruse: “După ce m-am plimbat pe acest aerodrom pentru aproximativ o oră, desenând avioane distruse, șoferul meu a găsit semnul de avertizare: “Nu intrați pe aerodrom – mine!””
• Sevastopol
• Armata germană
Foto: illustrators.ru & virtualpilots.fi & allworldwars.com
Mihăiță ENACHE