Construcție gigantică a lumii antice, Marele Zid Chinezesc măsoară 21.196,18 de kilometri lungime, fiind și astăzi “cel mai lung zid de pe Terra”. Nu se știe cu exactitate care din formațiunile statale chineze a hotărât înconjurarea teritoriului său cu valuri de pământ și piatră. Pentru a-și proteja statul pe care îl unificase, primul împărat al Chinei, Qin (221-210 î.Hr.) poruncește să fie legate între ele fortificații clădite de predecesorii săi. Astfel va înainta atât spre est cât și spre vest, pe o lungime totală de circa 5.000 kilometri, realizând cel mai lung zid ce va deveni, ulterior, celebru. În timpul următoarei dinastii, Han (206-220 î.Hr.), zidul a fost din nou prelungit spre est și spre vest până la o lungime de 21.196,18 kilometri lungime. Suferind stricăciuni mari de-a lungul unui mileniu, Marele Zid Chinezesc a fost refăcut pe circa 6.400 kilometri în timpul dinastiei Ming (1368-1644), dinastie ce a fixat și capitala statului la Beijing (forma în care s-a păstrat până astăzi).
Șerpuind pe crestele munților și ale dealurilor, dar și prin văile adânci, zidul, prevăzut din loc în loc cu forturi cu aspect paralelipipedic și turnuri înalte de apărare, are o înălțime de 12 metri și o lățime de 6,5 metri. Pavat cu piatră, era folosit ca șosea strategică dar și ca drum comercial. Lăsat în paragină începând cu secolul al XIX-lea, Marele Zid Chinezesc a fost luat sub protecție guvernamentală din 1952, fiind declarat monument istoric al Chinei. Cu toate astea, numai o mică porțiune din zid a fost reabilitată și accesibilă turiștilor.
Iată în continuare, câteva curiozități referitoare la Marele Zid Chinezesc oferite de site-ul stiati-ca.com:
1. Marele Zid Chinezesc este una dintre cele “7 Noi Minuni Ale Lumii”.
2. Contrar legendelor urbane, Marele Zid Chinezesc nu este vizibil de pe lună (cu ochiul liber)? Deși impresionant ca lungime, înălțimea maximă a acestuia (9.1 metri) și cromatica asemănătoare elementelor geografice care îl înconjoară fac imposibilă observarea lui de pe Lună cu ochiul liber. Această legendă despre Zid a apărut prima oară într-o serie de benzi desenate americane (Ripley’s Believe It or Not!) .
3. Termenul definește, de fapt, o serie de mai multe fortificații construite de-a lungul a câtorva sute de ani. Primele secțiuni din zid au fost construite încă din secolul V î.Hr.
4. Zidul se întinde pe o distanță de 6.400 km. El începe din est, de la trecătoarea Shanhaiguan, și continuă până în zona de vest a țării, în zona de lacuri denumită Lop Nur.
5. Primele fortificații au fost construite înainte de crearea Imperiul Chinez de către conducătorii chinezi de triburi care doreau să se apere de atacurile reciproce. Aceste ziduri inițiale au fost distruse de către primul împărat al Chinei, Qin Shi Huang, de-a lungul unei perioade de 12 ani.
6. În timpul dinastiei Qin a început construirea a ceea ce astazi denumim “Marele Zid Chinezesc”. El a ridicat acest zid pentru a proteja zona de nord a Chinei de atacurile populației nomade Xiongnu.
7. După înfrângerea populației oirat (triburi mongole) în Bătălia de la Tumu (1449), conducătorii Dinastiei Ming au reînviat conceptul zidurilor de apărare. Acesta a fost văzut ca ultimă soluție în fața atacatorilor nomazi, în urma eșecurilor campaniilor militare de cucerire a lor.
8. Se estimează că un milion de chinezi și-au îndeplinit serviciul militar ca și gărzi ale Zidului. Stagiul militar desfășurat în cadrul turnurilor de pază ale zidului nu erau bine privite de către soldati din cauza condițiilor vitrege de locuit (atât vara cât și iarna) și a hranei insuficiente, combinate cu dorul de casă și familie.
9. Se presupune că, de-a lungul timpului, între două și trei milioane de chinezi au murit în timpul construcției Zidului.
10. Nu există nicio hartă care să prezinte întreaga construcție. Acesta este încă un semn al complexității acestei megastructuri arhitectonice.
11. Dincolo de implicațiile sale militare, zidul a avut și consecințe economice și comerciale. Zidul a reprezentat o bună protecție pentru negustorii europeni care au putut, la adăpostul protecției Zidului, să își desfășoare netulburați negoțul.
12. Pe 9 iulie 2005 Danny Way, un skateboarder profesionist, a devenit prima persoana din lume care a sărit peste Marele Zid Chinezesc, ajutat de un vehicul nemotorizat.
13. Cea mai celebră legendă care înconjoară misticul din jurul acestei construcții este cea a soției unui bărbat chinez decedat în timpul construcției Zidului. Meng Jiangnu a venit sa își viziteze soțul care lucra la Zid, fără să știe că acesta decedase. Pentru că ceilalți constructori nu au putut să îi spună adevărul și au mințit-o că soțul ei este “în următorul turn”, ea a mers din turn în turn de la un capat la altul al Zidului. În final, la ultimul turn, a aflat adevărul și a început să plângă atât de tare încât lacrimile ei au creat o breșă în Zid. Astăzi, acolo se află un templu ridicat în cinstea ei.
14. În timpul utilizării acestuia ca fortificație de apărare, Marele Zid Chinezesc avea și un sistem, avansat pentru acea dată, de comunicații. Acesta folosea fumul și focul pentru a transmite diverse mesaje între turnurile de control al Zidului. În caz de pericol se puteau alerta ușor armatele staționate în baze militare de-a lungul structurii.
15. Marele Zid Chinezesc este, în anumite porțiuni, într-o stare avansată de degradare sau chiar a fost distrus. Alături de capriciile naturii (vânt, furtuni de nisip, cicluri repetate îngheț-dezgheț), printre inamicii Zidului se numără și oamenii care îl vandalizează sub diverse forme (cea mai frecventă formă de vandalism o reprezintă vânzarea de porțiuni mici din zid sub formă de suvenir).
16. Există și un maraton care se desfășoară de-a lungul sau chiar pe Zidul Chinezesc. Această formă de maraton este mult mai grea decât cele obișnuite deoarece implică urcarea și coborarea a aproximativ 3.700 de trepte de către participanți.
GALERIE FOTO:
Surse: stiati-ca.com & ro.wikipedia.org & nature-spot.com & very-bored.com