Astăzi continuăm mini-serialul istoriei siglelor auto cu partea a 3-a. V-aţi întrebat vreodată de ce Audi-ul din faţa dvs are ca siglă 4 cercuri întrepătrunse? Sau ştiaţi că emblema Cadillac a fost inspirată de blazonul unui nobil care mai târziu s-a dovedit a fi o fraudă? Sau că Volkswagen a fost ideea lui Hitler şi că Volkswagen Beetle a fost proiectat pentru a putea transporta mitraliere? Răspunsurile la aceste întrebări, dar şi alte lucruri interesante pe care în mod sigur nu le ştiţi, le puteţi afla din articolul următor.

• Peugeot

Își are începuturile în anul 1812, în Montbeliard, Franța unde doi frați, Jean-Pierre și Jean-Frédéric Peugeot și-au transformat moara de vânt într-o turnătorie. Primul lor produs era oțelul pentru fierăstraie, dar și arcuri de ceas și bare metalice cilindrice. Pentru zeci de ani, afacerea Peugeot a produs bunuri de metal, mașini-unelte, rochii de crinolină, umbrele, roți cu spițe, mașini de cusut, obiecte de grădinărit și, din 1885, biciclete.

Într-adevăr, Peugeot a intrat pe piața automobilelor pe calea bicicletelor. La acea vreme, era una dintre cele mai mari producătoare de biciclete din Franța. În 1889, Armand Peugeot a creat primul automobil cu aburi al companiei. Un an mai târziu, el a abandonat aburul în favoarea motorului cu combustie internă după o întâlnire cu Gottlieb Daimler.

Leul siglei Peugeot a fost proiectat de către un bijutier numit Justin Blazer în 1847 și se regăsea pe drapelul regiunii Franche-Comté. Sigla Peugeot era inscripționată pe obiectele de grădinărit pentru a garanta calitatea oțelului. A fost nevoie de 14 ani pentru ca Armand Peugeot să-și convingă familia că producția de mașini ar putea aduce bani. Și doar atunci i-au permis utilizarea leului Peugeot ca siglă.

Acum poate că nu conduceți o mașină Peugeot, dar pariez că ați folosit invenția Peugeot din 1842, și anume râșnița de piper. Mecanismul era atât de rezistent, încât a rămas aproape neschimbat până astăzi.

• Renault

Luis Renault avea 21 de ani când a construit prima sa mașină în grădina din spatele casei părinților. Curând, el a început să primească comenzi pentru mașini și drept urmare, în 1898, împreună cu frații săi și niște prieteni, Luis a înființat compania Société Renault Frères in Boulogne-Billancourt, Franța.

Prima siglă Renault desenată în 1900 reprezenta cele 3 inițiale ale fraților Renault: Louis, Ferdinand și Marcel. În 1906 sigla s-a schimbat, reprezentând partea din față a unei mașini, înconjurată de o roată zimțată. În timpul Primul Război Mondial, Renault a produs tancuri ușoare pentru aliați, modelul Renault FT 17. Acest tanc a fost atat de popular, încât după război, Renault și-a schimbat sigla cu imaginea unui tanc.

Tancul Renault FT-17, condus de trupele americane, înaintează pe linia de luptă în Pădurea Argonne

Forma de diamant a siglei fost introdusă în 1925 și a rămas până în ziua de astăzi, iar logo-ul modern Renault a fost creat în 1972 de către Victor Vasarely, ”tatăl” artei optice.

• Saab

Dacă ați văzut vreodată vreo reclamă la mașinile Saab, atunci trebuie să știți că această companie suedeză s-a născut din avioane cu reacție. Nu s-ar putea spune așa ceva despre stilul mașinii, dar aceasta este realitatea istorică. În 1937 o companie de avioane numită Svenska Aeroplan Aktiebolaget (“Swedish Aeroplane Limited” sau, simplu, SAAB) a fost creată pentru a acoperi nevoile armatei aeriene suedeze. Când cel de-al Doilea Război Mondial s-a terminat, compania de avioane SAAB, a început să producă mașini pentru a-și diversifica afacerea. În 1946 , prima mașină realizată a fost un prototip denumit Saab 92001 sau urSaab, ceea ce înseamnă Saab-ul original. A fost condusă în teste 530.000 de km într-o discreție totală, de obicei pe drumuri înguste și noroioase de pădure, foarte devreme dimineața sau târziu în noapte.

În 1947 s-a înființat Compania Saab Automobile. Prima mașină a companiei a fost Saab72, denumită astfel din simplul motiv că era proiectul cu numărul 92, proiectul cu numărul 91 fiind un avion.

Sigla-grifon reprezintă capul unui monstru mitologic care are corpul de leu și capul și aripile de vultur și provine de la Vadis-Scania,o companie producătoare de camioane care mai târziu a fuzionat cu compania de avioane Saab. Grifonul era blazonul provinciei Scania.

În 2000, compania de automobile Saab a fost cumpărată de General Motors și în prezent nu mai are nicio legătură cu Saab în afară de istorie și asemănările de sigle.

• Volkswagen

Nu ați putea afla de pe siteul companiei, dar Volkswagen (care se traduce ca mașina poporului) își are originile istorice legate în mod direct de Adolf Hitler și de cel De-al Doilea Război Mondial. Pe scurt, după Primul Război Mondial economia Germaniei era la pământ, iar mașinile costau mai mult decât își puteau permite oamenii. Când Hitler a ajuns la putere și a devenit cancelar, a luat cuvântul la Showul Auto de la Berlin, și și-a exprimat ideea de a crea o nouă mașină ieftină.

În acelasi timp, Ferdinand Porche proiecta o mașină ciudată, dar ieftină (care mai târziu avea să devină Volkswagen Beetle). Porche s-a întâlnit cu Hitler în 1934, care i-a cerut ca mașina să aibă următoarele specificații – trebuia sa ajungă la viteza de 100 km/h, un consum de 7,5 litri la 100 km și să poată transporta 2 adulți și 3 copii. I-a mai spus că mașina ar trebui să arate precum un cărăbuș de mai și chiar i-a dat lui Porche o schiță. Porche i-a promis că îi va livra un proiect, iar prototipul avea sa fie produs de către Daimler-Benz.

În 1937 a fost creat Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH (iar un an mai târziu a devenit, mai simplu, Volkswagenwerk GmbH). În 1938 Hitler a inaugurat fabrica construită de către stat în Wolfsburg, care avea să producă KdF-wagen (Kraft durch Freude ceea ce însemna Putere prin bucurie). Puține mașini au fost construite, în schimb fabrica, ce utiliza munca forțată, a început să producă vehicule militare, bazate pe același șasiu: Kübelwagen, Schwimmwagen și Kommandeurwagen.

Mai târziu s-a aflat că aceasta a fost de fapt strategia lui Hitler de la început, iar el a adăugat niște specificații secrete proiectului lui Porche, mașina trebuind să fie capabilă să transporte 3 oameni, o mitralieră și muniție.

VW Beetle

După ce Germania a fost învinsă în cel de-al Doilea Război Mondial, englezii au preluat fabrica Volkswagen, iar KdF-Wagen a fost redenumit the Beetle. Mai târziu, englezii au încercat să predea controlul companiei mai întâi celor de la Ford Motor Company, apoi guvernului francez, apoi altor producători englezi de mașini, iar în final celor de la Fiat. Toți au refuzat această ofertă gratis, pentru că au crezut că proiectul Beetle le-ar fi fost inferior, iar compania nu ar fi făcut decât să cheltuie bani. Așa că englezii au predat controlul guvernului german. Mai târziu, după ce au vândut peste 21 milioane mașini, Volkswagen Beetle a ajuns cea mai bună vândută mașina din lume. Sigla Volkswagen se presupune ca a fost proiectată de către Franz Xavier Reimspiess, un angajat al Porsche în cadrul unei competiții de proiecte. Acesta a primit ca premiu pentru logo 100 de mărci, aproximativ 400 de dolari.

Sfârşit

Sursa: neatorama.com

Alice Diana Boboc

Vezi şi: Istoria şi evoluţia siglelor auto (1) şi Istoria şi evoluţia siglelor auto (2)