Astăzi continuăm mini-serialul istoriei siglelor auto cu partea a 2-a. Spre exemplu, v-aţi întrebat vreodată de ce Audi are ca siglă 4 cercuri întrepătrunse? Sau ştiaţi că emblema Cadillac a fost inspirată de blazonul unui nobil care mai târziu s-a dovedit a fi o fraudă? Sau că Volkswagen a fost ideea lui Hitler şi că Volkswagen Beetle a fost proiectat pentru a putea transporta mitraliere? Răspunsurile la aceste întrebări, dar şi alte lucruri interesante pe care în mod sigur nu le ştiţi, le puteţi afla din articolul următor.

• Fiat

Fiat, pe atunci denumit Fabbrica Italiana Automobili Torino (Italian Automobile Factory of Turin) a fost fondat in 1889 de către un grup de investitori din care făcea parte şi Giovanni Agnelli, care mai târziu a devenit directorul executiv. Agnelli şi-a cumpărat acţiunile pentru 400 de dolari (aproximativ 10.000 de dolari în 2007), dar acum valorează miliarde. Tot timpul un Agnelli a fost în managementul companiei Fiat. Ținând cont sau nu de bogăţia lor, clanul Agnelli a rămas un grup de oameni divizat şi greu de înţeles.

Se spune că sigla Fiat, care pare a fi formată din piese care le imită pe cele de scrabble, a fost proiectată în 1960 de către designerul şef al companiei care, trecând pe lângă fabrica Fiat în timpul unei căderi de curent, a văzut profilul firmei de neon pe cerul întunecat.

• Ford

Cei mai multi oameni ştiu că Ford a fost fondat, bineînţeles, de Henry Ford. Ceea ce multe prsoane nu ştiu este că aceasta a fost cea de-a treia companie de automobile a sa. Ford a început să experimenteze maşini pe când lucra cu Thomas Edison şi a plecat pentru a-şi înfiinţa prima companie auto – The Detroit Automobile Company şi care a dat faliment în doar doi ani. Apoi Ford a construit o maşină de curse şi a fondat cea de-a doua companie – Henry Ford Company. Ford a părăsit-o şi pe aceasta, iar compania a devenit mai târziu Cadillac.

În 1902, Ford şi-a creat cea de-a treia companie de automobile, the Ford & Malcomson, Ltd. şi aproape că a pierdut-o în momentul în care au scăzut vânzările. Nu a putut să-şi achite facturile către John şi Horace Dodge care produceau piese componente pentru el. Partenerul lui Ford a adus un grup de investitori şi chiar i-a convins pe fraţii Dodge să accepte acţiuni în compania care mai târziu a fost redenumită Ford Motor Company. După un timp, fraţii Dodge s-au retras pentru a-şi înfiinţa propria companie – Dodge.

În 1909, Childe Harold Wills, inginerul şef (şi în acelaşi timp designerul care a lucrat la Model T) a împrumutat caracterele de la propria sa afacere pentru a crea sigla Ford. Faimosul oval albastru a fost adăugat mai târziu pentru Modelul A 1927 şi a rămas în uz până astăzi.

• Mazda

Și-a început viaţa în anul 1920 ca Toyo Cork Kogyo Co în Hiroshima, Japonia. La acea vreme era criză de dopuri din cauza Primului Război Mondial, iar compania a fost fondată pentru a produce dopuri din coaja unui stejar chinezesc care înlocuia pluta. A fost o idee bună pentru un timp, dar în scurtă vreme Japonia a fost aprovizionată cu dopuri normale, iar compania a fost în prag de faliment.

În 1927, Jujiro Matsuda a ajuns la conducerea companiei şi a început să producă unelte, camioane cu 3 roţi şi mai târziu, maşini. După cel de-al Doilea Război Mondial, compania a adoptat numele de Mazda care, putea fi ori al zeului Ahura Mazda, ori pronunţarea englezească a numelui Matsuda, care era fondatorul companiei auto.

În 1936, sigla – sub forma literei M – a fost inspirată din emblema oraşului Hiroshima. În 1991 şi 1992, sigla simboliza o aripă cu soarele în centrul său. Sigla actuală a Mazda, poreclită ”sigla bufniţă” a fost proiectată de de Rei Yoshimara în 1997. ”M”-ul stilizat a fost creat să arate precum nişte aripi alungite, dar multă lume îl percepe precum o lalea stilizată.

• Mercedes-Benz

Compania modernă Mercedes – Benz îşi are originile în fuziunea din anul 1926 a două companii auto, Daimler-Motored-Gesellschaft sau DMG, fondată de Gottlieb Daimler (împreună şi cu Wilhelm Maybach) şi Benz & Cie, fondată de Karl Benz. Ambele au lucrat independent la inventarea automobilelor cu combustie internă. Fabricile lor erau la 90 de km distanţă una de cealaltă, dar nu ştia una de existenţa celeilalte. La terminarea Primului Război Mondial, economia Germaniei era la pământ şi, pentru a supravieţui, cele două companii au format în 1924 un sindicat care le-a dat posibilitatea să aibă în continuare vânzări de maşini sub mărci separate, dar cu un proiect unic, împărţind astfel vânzările şi costurile de publicitate. În 1926, cele două companii au fuzionat în Daimler-Benz.

Numele de Mercedes a apărut în anul 1900. Un bogat om de afaceri şi entuziast al curselor de maşini, pe nume Emil Jellinek, a început să vândă maşini Daimler. El şi-a dorit o maşină rapidă şi a vrut ca noul motor sa fie proiectat de către Maybach, iar aceasta să fie denumită după numele fiicei sale în vârstă de 10 ani, Mercedes.

Jellik avea un caracter aparte. Obişnuia să îşi înţepe inginerii cu cuvinte colorate şi critici cum ar fi – ”Remorca de gunoi a voastră s-a defectat conform programului” sau ”Sunteţi nişte măgari”. Totuşi, pentru că Jellinek vindea foarte multe maşini, era tolerat şi chiar ascultat. Mai târziu, Emil Jellinek a adăugat la numele său şi partea de Mercedes.

Steaua din sigla Daimler provine dintr-o vedere veche unde Gottlieb Daimler a desenat o stea deasupra casei sale şi a scris următoarele: ”Această stea va străluci într-o zi deasupra fabricii pentru a simboliza prosperitatea”. Steaua în 3 colţuri simboliza ambiţia lui Daimler de a produce vehicule pentru uscat, apă, şi aer.

După fuziune, o nouă siglă a fost proiectată – au fost combinate simbolurile celor două companii: steaua în 3 colţuri a lui DMG şi laurii de aur ai lui Benz.

• Mitsubishi

În anul 1854 în Japonia feudală, un bărbat numit Yataro Iwasak şi care era fiul unui fermier din provincie (al cărui bunic şi-a vândut titlul de samurai pentru a plăti nişte datorii ale familiei), şi-a început cariera cu stângul. La vârsta de 19 ani, a fost chemat acasă de la şcoală deoarece tatăl său a fost rănit într-o dispută cu conducătorul satului. Iwasaki a cerut judecătorilor locali să îi cerceteze cazul şi când a fost refuzat, l-a acuzat pe judecător de corupţie. Iwasaki a fost trimis la închisoare pentru şapte luni.

Anii au trecut şi în 1868, pe când lucra pentru clanul Tosa, legea Meiji a abolit sistemul clanurilor în Japonia feudală. Drept urmare, Iwasak a putut cumpăra afacerea navală a clanului şi, în 1873, a denumit-o Mitsubishi.

Patru generaţii mai târziu, un bărbat pe nume Kayota Iwasaki a transformat Mitsubishi într-un grup de corporaţii gigant care includea şi compania auto Mitsubishi Motors.

Numele de Mitsubishi reprezintă combinaţia cuvintelor mitsu, care înseamnă ”trei” şi hishi care înseamnă ”castane de apă” (folosite în Japonia pentru a simboliza un romb sau un diamant). Traducerea oficială a lui Mitsubishi este cea de ”3 diamante”.

Sigla Mitsubishi reprezintă combinaţia blazonului familiei Iwasaki ( trei diamante unul peste altul) şi blazonul cu trei frunze al clanului Tosa.

Va urma

Sursa: neatorama.com

Alice Diana Boboc

Vezi și Istoria și evoluția siglelor auto (1) şi Istoria şi evoluţia siglelor auto (3)