Acest articol ar putea să vă fie foarte util când veţi fi blocat în trafic data viitoare. Spre exemplu, v-aţi întrebat vreodată de ce Audi-ul din faţa dvs are ca siglă 4 cercuri întrepătrunse? Sau ştiaţi că emblema Cadillac a fost inspirată de blazonul unui nobil care mai târziu s-a dovedit a fi o fraudă? Sau că Volkswagen a fost ideea lui Hitler şi că Volkswagen Beetle a fost proiectat pentru a putea transporta mitraliere? Răspunsurile la aceste întrebări, dar şi alte lucruri interesante pe care în mod sigur nu le ştiţi, le puteţi afla din articolul următor.
• Alfa Romeo
Surpriză! Alfa Romeo, marele producător de maşini şi mândria Italiei, îşi are originile în Franţa. În 1910, un nobil din Milano, cavalerul Ugo Stella a colaborat cu o companie franceză de producţie a maşinilor, Darracq, pentru a produce propria marcă de maşină în Italia. Când parteneriatul s-a încheiat, Stella a mutat compania şi a redenumit-o Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (Lombard Automobile Factory, Public Company) sau, pe scurt, A.L.F.A.
Sigla Alfa Romeo a fost creată în 1910 de către un desenator pe nume Romano Cattaneo. Într-o zi, pe când aştepta tramvaiul, în staţia Piazza Castello din Milano, Cattaneo a fost inspirat de către crucea roşie din steagul milanez şi de către semnele armurii nobilei case de Visconti (care înfăţişau un şarpe cu un om prins în falcile sale, ce simboliza duşmanii lui Visconti şi care erau tot timpul gata de distrugere). Două noduri ale dinastiei de Savoia despărţeau cuvintele Alfa şi Milano. Cea de-a doua parte, cea de Romeo a apărut în 1916, când Nicola Romeo, un afacerit napolitan, a cumpărat compania şi i-a transformat fabricile în scopul producerii de muniţie şi maşinării pentru Primul Război Mondial. După război, compania s-a reîntors la producerea de maşini şi a preluat ultimul nume al proprietarului, devenind astfel Alfa Romeo.
• Aston Martin
În anul 1913, Martin şi Robert Bamford au fondat compania care mai târziu va deveni Aston Martin. În acelaşi timp, Martin & Bamford Limited produceau maşinile de curse Singers, dar cei doi îşi doreau să creeze un model mai sofisticat care să le aparţină. Martin şi Robert Bamford şi-au numit prima lor maşină Aston Martin, după numele fondatorului Lionel Martin şi după cursa de coastă denumită Aston Clinton, unde maşinile Singers au câştigat de mai multe ori.
Desigur că nu putem vorbi despre Aston Martin fără a-l menţiona pe James Bond. În 1959, Ian Fleming şi-a pus super spionul James Bond la volanul unei maşini Aston Martin DB Mark III. În 1964, James Bond a condus o maşină argintie actualizată, un super lucios Aston Martin DB5 AM, dotat cu mitralieră, scaun ejector pentru şofer şi numere de maşini care se schimbau automat.
Un lucru interesant: Ian Fleming nu a condus un Aston Martin şi a preferat să conducă un Studebaker Avanti din 1963.
• Audi
Inginerul german August Horch, care obişnuia să lucreze pentru Karl Benz, şi-a fondat propria companie de automobile A. Horch & Cie în 1899. 10 ani mai târziu, August Horch a fost exclus din propria companie şi şi-a înfiinţat o companie nouă într-un alt oraş, continuând să utilizeze brandul Horch. Fostul său partener l-a dat în judecată, iar August Horch a fost nevoit să caute un nou nume. Pe când Horch discuta cu partererul său de afaceri Franz Fikentscher în apartamentul acestuia, fiul lui Franz, Hans, a venit cu propunerea denumirii de Audi.
Astfel, în timpul întâlnirii, Hans studia latina într-un colţ al camerei. De câteva ori s-a uitat de parcă ar fi vrut să spună ceva, dar totuşi îşi reţinea cuvintele şi continua să lucreze, până când într-un final a izbucnit: ”Tată, audiatur et altera pars… Nu ar fi o idee bună sa numim Audi în loc de Horch? În germană ”Horch!” înseamnă ”Ascultă!”, iar Audi înseamnă acelaşi lucru în latină”. Iar ideea a fost primită cu entuziasm de toţi cei prezenţi la întâlnire.
Şi aşa s-a născut Audi în 1910. În anul 1932, patru producători de maşini – Audi, Horch, DKW şi Wanderer – au fuzionat în Auto Union. Sigla Auto Union – 4 cercuri întrepătrunse – va deveni mai târziu marca Audi care a utilizat acest logo doar pentru maşinile de curse, cele patru fabrici continuând să producă maşini sub nume propriu. Mai târziu, în 1985, Auto Union a devenit ceea ce ştim că este Audi în ziua de astăzi.
• BMW
În anul 1913, Karl Friedrich Rapp şi Gustav Otto au fondat două fabrici separate de avioane care mai târziu vor fuziona pentru a forma BMW sau Bayerische Motoren Werke AG . Rapp şi Otto au avut puţin de a face cu producţia de maşini. Josef Popp, Max Friz şi Camillo Castiglioni au fost cei care au transformat BMW în rol de producător de maşini. Sigla reprezintă o elice care se învârte; la acea vreme avioanele erau vopsite în culori regionale, iar drapelul bavarez avea culorile alb şi albastru. Se spunea că atunci când elicea se învârtea forma o imagine în alb şi albastru.
În timpul Primului Război Mondial, BMW a fost furnizorul principal de motoare de avion pentru guvernul german. După război, Germania a fost obligată să înceteze producţia de avioane prin Tratatul de la Versailles, iar BMW a fost astfel nevoit să îşi schimbe afacerea. La început, BMW a produs frâne de tren, apoi biciclete motorizate, motociclete, iar în final, maşini.
• Buick
Compania Buick a fost fondată în anul 1903 de către David Dunbar Buick, un inventator scoţiano-american, care a inventat supapele în capetele de cilindru. Dacă nu recunoaşteţi acest nume, să ştiţi că nu sunteţi singurul, dar trebuie să ştiţi că Buick, un tip care nu a fost în stare să termine liceul, a fondat mai târziu compania care avea sa fie cea mai mare din lume, General Motors.
La 15 ani, Buick a renunţat la şcoală pentru a merge să lucreze la un producător de robineţi. Când afacerea a picat, Buick şi prietenul său au preluat-o, dar după câţiva ani, Buick s-a certat cu partenerul său, deoarece prefera să îşi petreacă timpul meşterind la mtoare de maşini. Buick şi-a vândut acţiunile companiei şi a demisionat. Cu banii câştigaţi, Buick a fondat Buick Motor Company şi în câţiva ani a dus-o în pragul falimentului. El a fost exclus din companie de către partenerul său William “Billy” Duran în 1906 şi mai târziu şi-a vândut acţiunile pentru 100.000 dolari. Dacă şi-ar fi păstrat acţiunile, acestea ar fi valorat astăzi cu mult peste 100 de milioane de dolari.
În anii care au urmat, Buick a avut doar joburi foarte prost plătite şi nici măcar nu îşi putea permite un telefon. A murit sărac, fiind inspector la şcoala de comerţ din Detroid. În mod ironic, câţiva ani mai târziu, şi Duran a fost forţat să părăsească compania. General Motors, compania pe care Duran a construit-o, a refuzat să-i platească pensia, iar Duran a murit aproape sărac.
Revenind la istoria logo-ului, primele sigle Buick erau variante scrise cursiv a cuvântului Buick. Dar mai târziu, în 1930, designerul General Motors Ralph Pew, a găsit o inscripţie scoţiană pe o ladă de zestre şi a decis să o folosească pe post de decoraţiune de radiator. În 1960, sigla a încorporat trei scuturi pentru a reprezenta cele trei modele Buick construite – LeSabre, Invicta şi Electra.
În 1975, Buick şi-a schimbat sigla într-un vultur numit Happy odată cu lansarea liniei SkyHawk. Totuşi, la sfârşitul anilor 1980, când SkyHawk a fost retrasă, Buick s-a reîntors la sigla cu cele scuturi.
• Cadillac
Când Henry Ford şi-a părăsit cea de-a doua companie de automobile, susţinătorii săi financiari au încercat să vândă bunurile companiei. Un inginer pe nume Henry M. Leland însă i-a convins ca să continuie să susţină compania. Ei l-au ascultat şi astfel s-a născut Cadillac.
Prima siglă Cadillac a fost bazată pe blazonul unei familii a unui aristocrat mărunt după al cărui nume compania şi-a inspirat denumirea: Antoine de La Mothe, Seigneur de Cadillac (Sir of Cadillac). În 1701, de La Mothe a fondat Fortul Pontchartrain, care mai târziu va deveni Detroid. Cadillac a fost numit după de La Mothe în 1902, când a avut loc celebrarea bicentenară a fondării oraşului.
Problema a fost că de La Mothe nu a fost niciodată nobil. Născut Antoine Laumet, de La Mothe a fost forţat să părăsească Franţa în condiţii misterioase (unii spun că sub acuzaţia de crimă sau din cauza neachitării unor datorii). În Lumea Nouă, el a putut să îşi asume o nouă identitate şi şi-a făurit un blazon cu elemente împrumutate din surse nobile.
În 1998, Cadillac a avut o nouă filosofie de design denumită ”artă şi ştiinţă” şi, drept urmare, sigla a fost reproiectată. Cele 6 mierle din blazon au fost eliminate, precum şi cioara, dar şi toate rămăşiţele blazonului familiei La Mothe, compania încercând astfel să scape de imaginea confuză. Noul logo şi-a făcut debutul câţiva ani mai târziu, fiind proiectat de către Piet Mondrian.
Sursa: neatorama.com
Alice Diana BOBOC
Vezi şi: Istoria şi evoluţia siglelor auto (2) şi Istoria şi evoluţia siglelor auto (3)