Uzina de Autoturisme Mioveni, jud. Argeș, a luat naştere în anul 1966, având la bază un acord între autorităţile române şi producătorul francez de automobile Renault și prevedea asamblarea unui model Renault sub marca Dacia. O dată cu acest acord a început și construcția propriu-zisă a uzinei, construcție ce avea să se încheie într-un timp record, de numai un an şi jumătate, astfel că pe data de 1 iulie 1968, încep testele la toate cele 217 staţii de lucru din uzină. 

d1100

Autoturisme Dacia 1100 pe banda de asamblare
Foto: autoevolution.com

Pentru a reduce timpul între proiectare şi lansarea în producţia de serie a unui autoturism, autorităţile române au considerat că este necesar să se producă un autoturism din clasa medie cu o capacitate cilindrică cuprinsă între 1.000 si 1.300 cm3 sub o licenţă obținută de la un producător străin. La licitaţia organizată în acest scop de statul român au participat producătorii de automobile Renault, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo şi Austin cu modelele Renault 10, Peugeot 204, Fiat 1100D, Alfa Romeo 1300, Austin Mini Morris, însă se pare că după vizita istorică din ’66 a preşedintelui francez Charles de Gaulle în România, la nivel de partid s-a luat decizia ca la uzina Dacia să fie produse autoturisme sub licenţa Renault. Modelul ţintă a fost Renault 12 dar, din cauza unor motive tehnice şi economice, oferta companiei Renault pentru acest model a fost retrasă ulterior, întrucât modelul se afla încă în faza de teste, producţia de serie fiind programată să înceapă în Franţa în a doua jumătate a anului 1969.

ceausescudegaulle

Vizita lui Charles de Gaulle în România (1966)
Foto: ceausescunicolae.wordpress.com

Contractul a fost semnat în septembrie 1966, condiţii în care compania Renault a permis părţii române să înceapă asamblarea mai devreme a unui model intermediar până când Renault 12 urma să fie pregătit pentru producţia de serie. Iniţial a fost ales modelul Renault 16, dar în final s-a optat pentru asamblarea modelului Renault 8, sub denumirea de Dacia 1100. Data de 20 august 1968 marchează începerea producției modelului Dacia 1100, o berlină cu tracţiune şi motor pe spate. Interesant este faptul că modelul Dacia 1100 a fost de fapt conceput special pentru raliuri, deşi nu atingea o viteză mai mare de 132 km/h.

Dacia 1100 si Nicolae Ceausescu

Nicolae Ceauşescu la volanul primului autoturism Dacia 1100
Foto: Fototeca online a comunismului românesc

Primul automobil a ieşit pe poarta fabricii pe 3 august 1968, fiind făcut cadou Secretarului General al PCR, Nicolae Ceauşescu, pe 20 august 1968, în timp ce acesta se afla într-o vizită de lucru în uzină. Pe motorul autovehiculului a fost montată o plachetă din platină, cu omagii adresate tovarăşului Secretar General al PCR pentru „iniţierea producţiei de autoturisme în România”. În prezent, acest autoturism se află în posesia Automobil Clubului Roman (ACR).

dac110ceausescuplaque

Plăcuţa montată pe primul autoturism Dacia 1100
Foto: forum-auto.com

Merită menţionat şi faptul că vizita lui Nicolae Ceauşescu la uzina Dacia marca începerea producţiei de serie a autoturismului Dacia 1100. Conform contractului, Renault furniza toate părţile componente ale modelului, asamblarea autoturismelor executându-se la uzinele Dacia. Din anul 1968 şi până în 1971, au fost produse un număr de 37.546 de autoturisme Dacia 1100 (2.030 în 1968, 12.375 în 1969, 12.122 în 1970 şi 11.019 în 1971). De asemenea, mai trebuie spus că, pe lângă acestea, uzinele Dacia au mai produs într-un număr limitat şi modelul Dacia 1100S, cu două perechi de faruri şi un motor mai puternic, destinat competiţiilor auto, precum şi Ministerului de Interne.

dacia 1100 curse

Autoturism Dacia 1100S în timpul unei competiţii auto în România
Foto: bloganul.blogspot.ro

Din punct de vedere al designului, Dacia 1100 nu prezenta modificări semnificative faţă de modelul Renaul 8. O siglă cromată cu numele „Dacia 1100 – Uzina de Autoturisme Pitești” amplasată între faruri diferenţia cele două modele. După anul 1970, aceasta a fost înlocuită cu una similară originalului R8, cu o baghetă de inox peste care era amplasată emblema UAP. În ceea ce priveşte paleta de culori, aceasta nu a fost una foarte vastă, fiind disponibile doar cinci culori: roşu 28, alb 40, albastru 68, gri 83 şi verde 57.

Detalii tehnice
Blocul motopropulsor avea o capacitate cilindrică de 1.108 cmc ce dezvolta 46 CP şi cutie de viteze în 4 trepte. Autotursimul Dacia 1100 consuma 7 litri la suta de kilometri.

Ampatament: 2 270 mm
Lungime: 3.990 mm
Lăţime: 1.490 mm
Înălţime: 1.410 mm
Capacitate rezervor: 38 l
Masa totală: 760 kg

Sursa: daciaclasic.ro